Nicola Yoon- "Ponad wszystko"

Udostępnij ten post

Oryginalny tytuł: Everything, Everything
Rok polskiego wydania: 2016
Wydawnictwo: Wydawnictwo Dolnośląskie
Ocena: 8/10

  Madeline spędziła całe 17 lat swojego życia w zamknięciu. Cierpi na rzadką chorobę, którą można nazwać po prostu alergią na świat. Zna tylko swoją mamę, pielęgniarkę Carlę... oraz Olly'ego. Olly niedawno wprowadził się do domu obok i niesamowicie fascynuje nastolatkę. Zaczynają wymieniać wiadomości, a po pewnym czasie Maddy zdaje sobie sprawę z tego, że zakochała się w chłopaku z sąsiedztwa. Ciężko stworzyć jakikolwiek związek, gdy nie można cię dotknąć i wyjść z tobą na zewnątrz. Jednak Madeline chce zaryzykować wszystko, co jest dla niej zagrożeniem, aby poczuć się wolną.

  "Ponad wszystko", znane mi wcześniej pod zagranicznym tytułem "Everything, everything", było bardzo długo na mojej czytelniczej chciejliście. Byłam szczęśliwa, kiedy dowiedziałam się o polskim wydaniu i nawet kupiłam książkę niedługo po premierze. Jak to jednak bywa, sięgnęłam po nią o wiele później i w sumie po części zmotywował mnie film, który za niedługo wchodzi do kin. Oczywiście widziałam wcześniej zwiastuny i inne takie, więc już na wstępie moja wyobraźnia miała ustalony kierunek jeśli chodzi o wygląd bohaterów. W tym wypadku jakoś nieszczególnie mi to przeszkadzało, a może nawet pomogło, ponieważ nie muszę narzekać na dobór obsady.

  "Ponad wszystko" jest dość specyficznie napisane. W środku znajduje się masa rysunków, odręcznych notatek Madeline, biletów i innych takich rzeczy, które zajmują przestrzeń, a wystarczy tylko na nie zerknąć. Jest to pierwszy powód, dla którego tak szybko czyta się powieść Nicoli Yoon. Ręka przewija kartkę za kartką i bardzo często natrafia właśnie na coś, co zajmuje pół strony i tyle. To trochę marnotrawstwo papieru, na którym można byłoby wydrukować coś innego, z drugiej strony jednak jest to fajne urozmaicenie książki i nie zamierzam być z tego powodu smutna.

  Drugim powodem, dzięki któremu przez tę opowieść się płynie, jest lekki i bardzo młodzieżowy styl pisania autorki. Muszę przyznać, że jej książki mogłabym czytać godzinami i dalej nie miałabym dość. To się po prostu pochłania i już.

  Sam wątek choroby Maddy nie wzbudził u mnie głębszych emocji, tak samo zresztą jak pozostała część książki, jednak momentami tak jak nastolatce udzielała mi się jej frustracja. Złość na to, że nie można wyjść z domu i żyć jak inni rówieśnicy, skargi na to że nie można podróżować, wyjść na spacer czy pogłaskać psa. Jak ja za długo siedzę w domu wynajduję sobie obowiązki, albo organizuję jakieś wyjścia. Ale siedzieć 17 lat w jednym i tym samym domu, a z okna patrzeć na resztę świata- to musi być koszmarne doświadczenie.

  "Ponad wszystko" to świetna historia dla młodych ludzi, która nie nudzi, ale pokazuje skutki nadopiekuńczości i izolacji od społeczeństwa. Jest oznaczona etykietką "dla młodzieży" i niczego więcej nie można po niej oczekiwać, poza dobrą rozrywką. Ja jestem bardzo zadowolona- dostałam dokładnie to czego oczekiwałam, nic więcej, ani niczego mniej. Teraz z niecierpliwością wyczekuję filmu, który z tego co wiem już można oglądać :)

24 komentarze :

  1. Cudowna okładka, przeczytam z pewnością ją w najbliższym czasie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka rzeczywiście jest piękna!

      Usuń
  2. Ostatnio wszędzie widzę tę książkę albo zapowiedź filmu! Ale mimo wszystko chyba się nie skuszę, bo nie przepadam za takimi powieściami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko wina albo zasługa filmu ;)

      Usuń
  3. Zdecydowanie się zgadzam - jest to książka typowo dla młodzieży i nie należy od niej wymagać zbyt dużo. Natomiast mi czegoś brakowało, choć sama nie potrafię określić czego. Nie czepiam się jednak, bo faktycznie płynie się przez tę książkę. Film obejrzę z pewnością, choć raz ze sporym wyprzedzeniem przeczytałam książkę, zanim powstał film :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Film jeszcze przede mną, ale z tego co słyszałam idealnie odzwierciedla książkę, więc jestem ciekawa jak ja go odbiorę :)

      Usuń
  4. Zwiastun filmu zapowiadał wzruszającą historię, ale teraz sama już nie wiem czy to bardziej młodzieżówka, czy bardziej melodramat ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem jak film, ale książka to zdecydowanie młodzieżówka :D

      Usuń
  5. Dopiero niedawno zobaczyam, że jest film, mimo że książka od jakiegoś czasu jest na liście. Póki co jeszcze jej nie kupuję, jednak na pewno przeczytam i dopiero wtedy usiądę do ekranizacji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Film jest w kinach od niedawna, więc nic straconego ;)

      Usuń
  6. Bardzo pozytywnie wspominam tą powieść :)

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie było tak, że najpierw zobaczyłam plakat zapowiadający film, a potem dowiedziałam się, że jest na podstawie książki. Film obejrzę, jednak co do książki mam mieszane uczcuia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może w takim razie film będzie dla Ciebie ciekawszy ^^

      Usuń
  8. Będę niedługo czytać, bo już tyle się o tej książce naczytałam, że ciekawość mnie zżera. :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo intryguje mnie ta powieść i w ostatnim czasie kusi mnie także film, ale muszę najpierw zabrać się za wersję papierową.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mimo, że nie należę do najmłodszych, z chęcią zapoznam się z tą historią, zwłaszcza, że właśnie wyszedł film, który chcę pooglądać :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Widziałam zwiastun filmu i może bym go nawet obejrzała. Do książki jednak mnie nie ciągnie. O ile wątek choroby jest naprawdę interesujący, o tyle fakt, że rozchodzi się o romans... Nie, to nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie zostaje film, chociaż czytałam opinie, że jest bardzo zgodny z książką :)

      Usuń
  12. Wczoraj zaczęłam czytać i... na razie jest fajnie, chociaż czuję, że ta ,,fajność" niedługo się skończy. Nie przepadam za takimi pozycjami, ale chciałam przeczytać książkę przed obejrzeniem filmu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To młodzieżówka jakich wiele na rynku, ale przynajmniej tego lepszego sortu :)

      Usuń