Jessica Khoury-"Zakazane życzenie"

Udostępnij ten post


Oryginalny tytuł: The Forbidden Wish
Rok polskiego wydania: 2017
Wydawnictwo: SQN
Ocena: 7/10



  Zakazane życzenie to chyba jeden z najgłośniejszych retelingów o Aladynie i dżinie uwięzionym w lampie. I chyba nawet pierwszy z jakim spotkałam się w moim czytelniczym życiu. Wydaje mi się, że już za granicą był dość popularny, a przeniesienie go na polski rynek było kwestią czasu, co też się stało. Na początku bardzo sceptycznie podchodziłam do tego pomysłu, bo dżin nagle stał się kobietą, a co śmieszniejsze- bardzo łatwo można było wywnioskować, że Zahra i Aladyn zaczną pałać do siebie zakazanym uczuciem. Jednak przekonało mnie kilka opinii i fakt, że książkę wydaje SQN co od pewnego czasu jest dla mnie wyznacznikiem interesującej powieści.

  Niesamowicie spodobał mi się sposób w jaki autorka opisuje uczucia. Mega plastycznie, tak jakby czytelnik był na miejscu głównego bohatera i samodzielnie doświadczał tych emocji, które pochłaniają go bez reszty. Momenty zawahania, momenty pożądania, momenty złości- a wszystko w granicach dobrego gustu i pod etykietką "dla młodzieży". To jest najważniejszy element, który w moich oczach zapunktował i to właśnie o tych ściskających serce chwilach myślę, kiedy mam na myśli "Zakazane życzenie".

  Sama idea połączenie Zahry i Aladyna uczuciem wydaje się być naturalna, chociaż mimo wszystko czasem wydawała mi się czymś tak bardzo wyjętym z kosmosu, że aż nieprawdopodobnym. Ona- wielki, potężny i dość wiekowy dżin pod postacią purpurowej nastolatki, bo dlaczego by nie? On- w gorącej wodzie kąpany złodziej z ulicy, którzy marzy o zemście i kieruje się instynktem. Gdy tak przedstawia się sprawa to dla mnie wygląda to raczej słabo. Wolę wyobrazić sobie dwójkę nastolatków, którzy z jakiegoś powodu nie mogą być razem- bez etykietki dżina czy kogokolwiek innego. Mija się to trochę z ideą retelingu, jednak każde inne połączenie w takiej formie jaką przedstawiła nam autorka nie do końca mnie przekonuje.

  Książka jest pięknie wydana. Ma okładki ze skrzydełkami, a na wewnętrznej stronie znajdujemy złote błyszczące tło z krótkimi opiniami wcześniejszych czytelników. Sama grafika jest cudowna- a litery w tytule jakby zdarte paznokciem. Bardzo mnie to ujęło, bo od razu widać że ktoś przyłożył się do swojej pracy i dba o czytelnika nie tylko pod względem literackim, ale również estetycznym. Sama autorka była dla mnie wcześniej nieznana- słyszałam co nieco o "Genezie" i mignęła mi nawet kilka razy w bibliotece, jednak nigdy nie zatrzymałam się przy niej na dłużej. Nie sądzę by miało się to zmienić, bo ostatnimi czasy chcę ograniczać czytanie młodzieżówek na rzecz czegoś co bardziej mnie kręci, ale nie mówię stanowczego nie.

  Reasumując- jestem zadowolona z tego iż poznałam "Zakazane życzenie". Retelingi baśniowe to coś, co ostatnimi czasy jest dość popularne i wcale się nie dziwię. Jessica Khoury pokazała, że potrafi napisać wciągającą powieść dla młodzieży i to się ceni. Nie sądzę jednak bym kiedykolwiek miała do niej wrócić, może do kilku ulubionych fragmentów, nic więcej. Samo zachowanie Zahry momentami wydawało mi się nieuzasadnione i niepasujące do dżina, którym była, a Aladyn wtedy jej przyklaskiwał. Jednak jest to ciekawsza historia dla młodzieży, z tych na które warto zwrócić uwagę.

24 komentarze :

  1. Ja niestety nie dałam rady tej książce. Za stara jestem😕

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma sensu czytać książek, które nas nie satysfakcjonują, skoro na rynku jest tyle innych fajnych tytułów!

      Usuń
  2. Właśnie mi w Zahrze nie pasowała ta postać nastolatki ;/ Niby wielka i potężna, a zachowująca się jak dziecko...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę tak, chociaż momentami było całkiem okej :)

      Usuń
  3. Ja raczej odpuszczę sobie tę książkę. Nie wiem czemu, ale jakoś nie przekonuje mnie i myślę, że męczyłabym się czytając. Jeśli chodzi zaś o okładkę - zgadzam się, jest przepiękna. Warto byłoby mieć tę książkę na półce właśnie dla okładki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja uwielbiam tę historię całym czytelniczym serduszkiem <3

    OdpowiedzUsuń
  5. Z jeden strony jestem naprawdę ciekawa powieści, a z drugiej obawiam się jej przez motyw Aladyna, którego lubiłam średnio w dzieciństwie. Jednak może się po niego skuszę po twojej recenzji :)
    Pozdrawiam, Tiggerss
    https://tiggerssreads.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja Aladyna w dzieciństwie nawet nie poznałam, nadrobiłam to dopiero będąc nastolatką ;)

      Usuń
  6. Kocham, uwielbiam, ubóstwiam te książkę <3
    Jest piękna, i ta okładka *-* Stanowcze TAK :D I cudnie, że i Tobie się podobała ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamy dość zbieżny gust czytelniczy <3

      Usuń
  7. Fajna historia, bardzo dobrze mi się czytało :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Według mnie to zachowanie "niepasujące do dżina" było tym, co wyróżniało Zahrę :)
    Kocham <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niby tak, ale moim zdaniem autorkę trochę poniosło ;)

      Usuń
  9. Baśń o Alladynie zna z pewnością każdy, więc sięgnięcie po tę książkę jest koniecznością. Została napisana niezwykle ciekawie, jest przepięknie wydana, więc każda chwila z nią to czysta przyjemność. :) Spodoba się przede wszystkim młodszym czytelnikom, ale czy podczas szarej jesieni dorośli nie lubią przenieść się także w świat fantazji? ;) Gorąco polecamy! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Młodsi czytelnicy będą jak najbardziej zadowoleni!

      Usuń
  10. Chciałabym przeczytać. Od tej autorki absolutnie uwielbiam "Genezę". Strasznie ubolewam, że nie doczekałam się drugiej części na polskim rynku. Pozdrawiam!

    Ksiazkowa-przystan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie "Genezę" kojarzę, jednak nie czytałam :)

      Usuń
  11. Pamiętam jak wszystkim zazdrościłam, że mogli poznać treść tej powieści, bo i ja sama chciałam ją poznać, ale nie miałam ku temu okazji. CAŁE szczęście mi trochę przeszło. ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlaczego na szczęście? Przypuszczam, że Twoja lista must read musi być długa i dlatego taka decyzja ;))

      Usuń