Morgan Matson- "Odkąd cię nie ma"

Udostępnij ten post


Oryginalny tytuł: Since you've been gone
Rok polskiego wydania: 2016
Wydawnictwo: Jaguar
Ocena: 10/10


  Dla Emily miały to być wakacje życia-tylko ona i jej najlepsza przyjaciółka Sloane bawiące się aż do utraty tchu. Jednak nastolatka nagle znika i pozostawia po sobie listę zadań. Emily jest zdruzgotana-do tej pory wszystko robiły razem, a ona sama żyła życiem swojej przyjaciółki. Emily wierzy, ze odhaczenie każdego z punktów, pomoże jej odnaleźć najlepszą przyjaciółkę, jednak tak naprawdę odnajdzie samą siebie i pozwoli sobie wyjść z własnej strefy komfortu. A te wakacje, choć całkiem inne od wymarzonych, staną się przełomem w jej życiu.

  Morgan Matson to jedna z moich ulubionych autorek, jeśli chodzi o powieści dla młodzieży. Już sam opis dokładnie sugeruje jak potoczy się akcja książki, jednak sęk w tym jak to jest napisane. Lekko, przyjemnie i wartościowo. Przede wszystkim wartościowo, ponieważ z każdej książki autorki można wyciągnąć ważne lekcje-z pozoru błahe i oczywiste, ale możecie się zdziwić o jak wielu rzeczach zapominamy na co dzień. Troska o rodzinę, walka o siebie, przyjaźń, miłość, porzucanie ograniczeń-to tylko niektóre tematy o jakich pisze Morgan Matson. Co ważne-nie robi tego w nachalny,moralizatorski sposób-ona delikatnie je przemyca między kartkami, tak że czytelnik to zauważa, ale nie czuje się przytłoczony.

  To co nieodmiennie zadziwia mnie przy lekturze książek tej Pani to damskie bohaterki. Bardzo często jest tak, że kocham całą obsadę, ale powstają zgrzyty pomiędzy mną a główną rolą kobiecą. "Odkąd Cię nie ma" to trzecia przeczytana przeze mnie książka Morgan Matson i zarówno Amy, Taylor i Emily wzbudziły moją ogromną sympatię. To przede wszystkim młode, zagubione dziewczyny. Na drodze życia coś straciły-bliską osobę, ukochanego chłopaka czy samą siebie. Wraz z biegiem stron dowiadujemy się o nich coraz więcej i chcemy się z nimi zaprzyjaźnić. To osoby, które bardzo chciałabym spotkać w realnym życiu-mamy podobne problemy i szukamy ludzi, którym moglibyśmy się wygadać. Oczywiście bardzo polubiłam również resztę bohaterów, a przede wszystkim Franka. To taki trochę nerd oraz idealny przykład jak dobrze pozować, a w środku skrywać swoje tajemnice. Za każdą perfekcyjną fasadą kryje się realna osoba, którą również nierzadko dręczą koszmary.

  Sloane to dziwna bohaterka-poznajemy ją z retrospekcji Emily i momentami ciężko obdarzyć ją sympatią. Jednak lista zadań, którą wysyła swojej najlepszej przyjaciółce świadczy o tym jak bardzo chce, by Emily wyszła z jej cienia i odważyła się być sobą. Sam pomysł listy jest po prostu NIESAMOWITY! Sama wiem jak ciężko czasem opuścić własną strefę komfortu. "Odkąd Cię nie ma" to taki mały apel do ludzi bojących się zaryzykować mówiący "No dawaj, wiem że chcesz!".

  W gąszczu powieści młodzieżowych, których teraz jest tak dużo,czasem ciężko wyłowić coś, co jest wyjątkowe i zapada w pamięć na dłużej niż dziesięć minut po przekręceniu ostatniej kartki. Moją propozycją są wszystkie powieści Morgan Matson, ze szczególnym uwzględnieniem tej. To książki o młodzieży dla każdej grupy wiekowej. Odnajdzie się tutaj zagubiona nastolatka oraz zagubiony dorosły. Nie mają one ograniczeń wiekowych i nie zawierają w sobie wiele mądrych wątków i bohaterów. Nie czarują oryginalnością fabuły, ale sposobem w jaki jest ona przedstawiona.



Inne książki autorki opisane na blogu:

23 komentarze :

  1. Najzabawniejsze jest to, że nie pamiętam czy czytałam tę książkę, czy też może tylko chciałam. Coś mi się kojarzy, ale pewności nie mam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam książki Morgan Matson (zwłaszcza latem!), a akurat tej jeszcze nie miałam w łapkach, więc i po nią chętnie sięgnę. :)
    Pozdrawiam!
    Zapraszam na konkurs, w którym do wygrania jest książka “Moja Lady Jane”

    OdpowiedzUsuń
  3. Autorkę znam więc chętnie przeczytałabym kolejną jej powieść tym bardziej, że, jak mówisz, jest w przyjemny sposób przedstawiona :)
    Pozdrawiam,
    Subiektywne Recenzje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi bardzo się podobała i mam nadzieję,że Tobie również będzie :D

      Usuń
  4. Opis strasznie przypomina "Lato Eden". Żadnej z tych książek nie czytałam, być może są kompletnie inne, a tylko motyw zniknięcia jest podobny? Może kiedyś zdecyduję się na "Odkąd cię nie ma".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czytałam "Lata Eden", więc w żaden sposób nie potrafię stwierdzić czy są do siebie podobne czy nie :)

      Usuń
  5. A mnie przekonalas tą recenzją. Muszę zapisać tytuł i autora!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ta historia od dawna za mną chodzi. Koniecznie muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie znam tego tytułu, ani autorki, zobaczymy czy się skuszę, na razie mam co czytać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Pomysł na książkę też mi się podobał, ale mnie bardzo rozczarowało zakończenie. Spodziewałam się jakiegoś emocjonującego finału, którego niestety nie dostałam. Wiem, że w tej książce najważniejsze było to przesłanie autorki, ale nic nie poradzę na to, że spodziewałam się innego rozwiązania.
    Pozdrawiam!
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kurczę, szkoda bo dla mnie to zakończenie świetnie pasuje do treści ;)

      Usuń
  9. Słyszałam bardzo dużo dobrego o tej książce i zdecydowanie muszę po nią sięgnąć. To prawda, coraz trudniej znaleźć młodzieżówkę, która potrafi zaskoczyć, dlatego tym bardziej jestem ciekawa twórczości tej autorki ;)
    Pozdrawiam! xx

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sięgnij i koniecznie daj znać jak Ci się podobało!

      Usuń
  10. Zapomniałam Cię powiadomić :P https://literackafantazja.blogspot.com/2017/08/wymianka-ksiazkowa-u-dominiki-edycja-4.html

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo się ciekawie zapowiada ta twoja perełka i przekonałaś mnie by po nią sięgnąć :)

    Zmieniłam adres bloga z karola8399.blogspot.com na https://wmoimswiecie99.blogspot.com/ więc jeśli wcześniej mnie obserwowałaś to musisz mnie zaobserwować jeszcze raz na tym nowym adresie żeby nadal dostawać powiadomienia o nowych postach ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi bardzo! <3 Na bloga już pędzę i odświeżam formalności ;D

      Usuń