Morgan Matson- "Lato drugiej szansy"

Udostępnij ten post



Oryginalny tytuł: Second Chance Summer
Rok polskiego wydania: 2014
Wydawnictwo:  Jaguar
Ocena: 10/10

   Zdarza się tak, że jesteś totalnie zwyczajnym nastolatkiem. Nie uczęszczasz na lekcje baletu, nie masz mózgu superkomputera, nie chodzisz też na szalone imprezy zakrapiane alkoholem. Masz za to najlepszego przyjaciela w swoim ojcu, dźwięki ulubionych piosenek w słuchawkach oraz poczucie winy sprzed pewnych wakacji. Co jednak jeśli się okaże, że nagle Twój tata zachoruje na raka? Żadna z piosenek nie pomoże, staniesz się zamknięta w sobie jeszcze bardziej niż dotychczas... i wyjedziesz na kolejne wakacje, do domku, w którym nie byłaś przez tak wiele lat. To tam będziesz musiała skonfrontować się z przeszłością, na nowo odnaleźć pojęcie przyjaźni, miłości i przebaczenia. A dodatkowo zdasz sobie sprawę z faktu, że niezależnie od wszystkiego- każdy zasługuje na drugą szansę.

  Morgan Matson to moja mistrzyni. Wiedziałam to już po lekturze jednej jej książki- "Aż po horyzont", ale teraz na nowo utwierdziłam się w tym przekonaniu. Możecie powiedzieć, że autorka jakiejś tam książki dla młodzieży, w żadnym razie nie może się stać wzorem, czy ikoną pisarstwa. Może i nie. Może macie rację. Ale w tym momencie bardzo trudno jest mi przyznać Wam rację. Bo to co tworzy Matson jest rewelacyjne. Nierzadko boli, zmusza do refleksji, powoduje płacz, czyli po prostu wzbudza emocje. A czyż nie o to chodzi w dobrej książce? By zmusić czytelnika do zmiany nastawienia, do spojrzenia z innej perspektywy, do POCZUCIA czegokolwiek?

  Taylor zepsuła wiele rzeczy, tak naprawdę przez kilka głupich decyzji i brak rozmowy. Jej wiek, również nie był adekwatny do tego, by mogła zrobić to dojrzale, ale jednak od tamtego czasu dziewczyna nie nawiązała ponownego kontaktu z ludźmi, których skrzywdziła i którzy skrzywdzili ją. Nie umiała przebaczyć ani zapomnieć. Nie można jej winić. Każdy ma na sumieniu jakieś grzechy, niewypowiedziane słowa, zatajone tajemnice. Każdy ma prawo do porażki i posiada pewien margines błędu. Wszystko to jednak da się naprawić tylko wtedy, jeśli damy komuś drugą szansę.

  Morgan Matson ma w sobie coś takiego, że nieustannie otwiera mi oczy. Pokazuje mi rzeczy za którymi tęsknię, i o których marzę, choć wcześniej nie miałam nawet o tym pojęcia. Wyjaśnia kwestie, które niby powinny być jasne i oczywiste, a jednak takie nie są. Porusza najbardziej uniwersalne problemy, z którymi zmagają się ludzie- ból, śmierć, strach. Morgan Matson PISZE EMOCJAMI. Nie sposób przejść obok jej książek obojętnie, bo każdorazowo poruszają w człowieku jakąś czułą strunę.

  Jeśli jeszcze nie znacie powieści Matson, chociażby jednej- litości nadróbcie to ! Nie kwestionujcie, nie zastanawiajcie się za długo. Przeczytajcie coś ludzkiego, życzliwego, ale też przeraźliwie smutnego, co prawdopodobnie doprowadzi Was do płaczu, a może nawet zmieni coś w Waszym życiu. Mi Morgan Matson uświadomiła, tak stuprocentowo, że niezależnie od okoliczności każdy człowiek zasługuje na drugą szansę. Każdy popełnia błędy, czasem nawet najgłupsze, wynikające choćby ze strachu czy nieśmiałości, ale mimo wszystko warto je naprawiać. Dostrzeżmy człowieka w człowieku. I zatraćmy się w lekturze naprawdę mocno emocjonującej książki.

20 komentarzy :

  1. Książki gości od pewnego czasu na półce, a ja jak do tej pory jej nie przeczytałam.Po przeczytaniu Twojej recenzji rozumiałam jaki skarb mam zaledwie na wyciągnięcie ręki♥♥♥

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie słyszałam o tej autorce, ale twoja recenzja sprawiła, zer chcę jak najszybciej sięgnąć po jakąś jej książkę. Może uda mi się w bibliotece jakąś wypatrzeć :)
    Pozdrawiam, maleficent.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak nie będzie w bibliotece to zaproponuj kupno, albo zdobądź własny egzemplarz, bo naprawdę warto :)

      Usuń
  3. Wcale się nie dziwię tak dobrej ocenie :) Uwielbiam Morgan Matson, a ta książka to mój must have :)
    Pozdrawiam,
    Subiektywne recenzje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja obecnie poluję na najnowszą jej powieść, czyli "Odkąd Cię nie ma" <3

      Usuń
  4. Słyszałam o tej książce i nawet dawno temu zastanawiałam się nad jej kupnem, ale w końcu zrezygnowałam, bo myślałam, że ro zwykłe NAn ale jak teraz widzę był to ogromny błąd i postaram się go naprawić :>
    Pozdrawiam
    secretsofbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Następnym razem dodaj do koszyka, albo rozważ to chociaż :P

      Usuń
  5. A ja nawet nigdy nie słyszałam o tej autorce! Muszę jak najszybciej nadrobić zaległości i przeczytać jej książki. I coś czuję, że Lato drugiej szansy poznam już niedługo :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Ojej... nie znam nic z twórczości tej Pani i jak widzę to duży błąd O_o... :( Nadrobię!
    Pozdrawiam
    ksiazki-inna-rzeczywistosc.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Teraz to mnie przekonałaś, jestem pewna, że zapoznam się z powieściami autorki, ale ten tytuł chyba zostawię na lato, widziałam go w bibliotece, więc liczę, że wtedy też tam będzie. ;) Uwielbiam autorów dostrzegających coś więcej, malujących emocjami.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem mniej więcej jakie książki czytasz i mamy dość podobny gust, więc nawet jeśli nie wyda Ci się genialna ( a ufam, że jednak będzie genialna), to na pewno będzie Ci się podobać :D

      Usuń
  8. Mam w planach i teraz mam jeszcze większą ochotę ;D

    OdpowiedzUsuń
  9. Ależ mnie zachęciłaś! Nie spodziewałam się, że ta książka będzie taka dobra :)

    PS. Pięknie tu u Ciebie. Bardzo mi się podoba nowy wygląd! Tak romantycznie :):)

    Zapraszam do siebie na "50 faktów o mnie" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och kochana czytaj, bo to naprawdę cudowna książka !
      Dziękuję, bardzo się cieszę, że Ci się podoba ;D

      Usuń